Badanie rynku i środowiska pracy osób LGBT w Polsce 2014

Raport jest wynikiem pierwszego w Polsce badania sytuacji i potrzeb osób LGBT w kontekście biznesu i zatrudnienia. Badanie, przeprowadzone w pierwszej połowie roku 2014, było oparte o internetowe ankiety 1362 respondentów/ek deklarujących się jako osoby nieheteroseksualne.

Raport 2014 (kliknij, aby ściągnąć PDF)

Raport 2014 (kliknij, aby ściągnąć PDF)

58,9% z nich stanowili geje, niespełna 20,7% – lesbijki, 11,7% – osoby biseksualne, 3,5% – osoby transpłciowe, 2,9% – osoby deklarujące się jako queer, 1,6% – „inne”, 0,4% – crossdressrzy/rki oraz 0,1% – osoby interpłciowe. Ok. 75% respondentów/ek to osoby poniżej 35. roku życia. Ponad połowa deklarowała pozostawanie w stałym związku z osobą tej samej płci.

Raport zawiera wiele interesujących spostrzeżeń – od tych dotyczących form spędzania wolnego czasu i ulubionego sportu (króluje jazda na rowerze!) po najpopularniejszą instytucję finansową (bezkonkurencyjny mBank). Okazuje się również, że niemal 40% respondentów/ek nie jest skłonna preferować firm przyjaznych osobom LGBT nawet, gdy cena i jakość produktu/usługi danych dwóch firm są podobne. Reagują silniej dopiero wtedy, gdy dana firma jawnie dyskryminuje osoby LGBT – w takiej sytuacji ponad trzy czwarte respondentów/ek zrezygnowałoby z zakupów/usług danej firmy.

Intrygująco przedstawiają się również dane na temat coming outu w pracy. Ponad połowa respondentów/ek ukrywa nieheteroseksualną orientację w miejscu pracy. Wśród tych, którzy jej nie ukrywają, aż 69% twierdzi, że po coming oucie „czują się wolni”. Aż połowa respondentów/ek spotkała się z dyskryminacją w miejscu pracy… Raport zawiera również analizę opinii respondentów nt. działań (lub ich braku) firm przyjaznych dla osób LGBT, wdrażania polityki niedyskryminacji itp.

Autorem raportu jest Janusz Sielicki.

Wyniki badania zostały opublikowane w trakcie organizowanej przez LGBT Business Forum konferencji „LGBT Diversity Management as a Business Factor” podczas Festiwalu Parady Równości w 2014 roku. Folder można pobrać tutaj.

Badanie wsparły następujące organizacje:

Fabryka Równości, Fundacja Trans-Fuzja, Fundacja Dla Odmiany, Fundacja Kultura dla Tolerancji, Fundacja Wolontariat Równości, Lambda Warszawa, network (Szwajcaria), Pracownia Różnorodności, Fundacja Replika, Równość na Fali, Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, Stowarzyszenie Tęczówka, Trójmiejskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób LGBT Tolerado

Partnerzy medialni: Queer.pl, Replika

Wideorelacja z konferencji wieńczącej badanie: